یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
«خاطرات پزشک جوان» به چاپ رسيد

مجموعه داستان «خاطرات پزشک جوان» نوشته میخاییل بولگاكف با ترجمه فهیمه توزنده‌جانی منتشر شد. در این مجموعه داستان‌های كوتاهی از خالق «مرشد و مارگاریتا» آمده است كه خود در جوانی، در رشته پزشكی تحصیل كرده بود.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، بولگاكف با نام كامل میخاییل ‌آفاناسیویچ بولگاكف در سال 1940 میلادی و در سن 49 سالگی از دنیا رفت. وي در طول همین مدت توانست به رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویسی مطرح تبدیل شود.

برای بولگاكف گرچه علاقه به هنر یک سنت خانوادگی محسوب می‌شد، اما او مانند بسیاری از دوستان و اطرافیانش تصمیم گرفت در رشته پزشكی تحصیل كند. در سال 1909 وارد دانشكده پزشكی شد و حدود هفت سال در آنجا ادامه تحصیل داد. تحصیل در رشته پزشكی از علاقه این نویسنده روسی به ادبیات كم نكرد و او به طور همزمان به نوشتن آثار ادبی پرداخت. عنوان این مجموعه نیز نشان دهنده همین علاقه او به رشته پزشكی و بهره‌گیری از آن در دنیای ادبیات است و شاید بتوان آن را خاطره‌ای از جوانی خود نویسنده دانست. اين نويسنده بعد از فارغ‌التحصيلی از دانشگاه، مدتی به طبابت پرداخت و كمی بعد اين شغل را برای تمركز بر نويسندگی رها كرد.

در بخشی از این كتاب آمده: «در سورتمه از جایم بلند شدم به اطراف نگاهی انداختم. صدای عجیب، غمگین و خشنی در جایی در تاریكی به گوش رسید و سپس به سرعت خاموش شد. نمی‌دانم چرا ناگهان احساس ناخوشایندی وجودم را فرا گرفت و یاد مباشر افتادم و اینكه اكنون در حالی كه سرش را در دستانش نگه داشته چقدر دلتنگ است. در امتداد دست راستم ناگهان لكه سیاهی را تشخیص دادم ناگهان لكه بزرگتر شد به اندازه یك گربه سیاه و سپس بزرگتر و بزرگتر. آتش‌نشان به من نگاهی انداخت، فكش به لرزه افتاده بود. پرسید: دیدید دكتر؟ آهی كشیدم، به خود می‌گفتم: همه چیز رو به راه می‌شود.»

از این نویسنده تاكنون آثاری چون «دست‌نوشته‌های یك مرده»، «دل سگ»، «نفوس مرده»، «مرشد و مارگاریتا»، «گارد سفید»، «تخم مرغ‌های شوم» و «برف سیاه» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

«خاطرات پزشک جوان» مجموعه داستانی است از میخاییل بولگاكف كه با ترجمه فهیمه توزنده‌جانی در 224 صفحه و به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات «كتاب‌سرای تندیس» روانه بازار كتاب ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها